Selasa, 10 November 2009

sang pengembara, pencari kijang kencana yang lelah di mulut gua

:dongeng selepas hujan sore-sore

pernah suatu masa seorang lelaki menunggu di mulut gua menanti kijang kencana keluar. dia sepatutnya masuk saja ke dalam gua dan mencarinya tetapi dia memilih untuk menjadi seorang penanti. bukan kerana hilang jantannya tetapi dia tahu, masuk ke gua yang gelap tanpa panduan cahaya tiada gunanya (meladeni gelap seolah-olah menyerahkan diri kepada kala, lipan, dan ular). bukan kerana dia tiada lampu suluh tetapi baterinya sudah tidak bersakti lagi (apalah guna lampu suluh tanpa bateri. dan, apalah guna bateri tanpa sakti). dia. dia terus menanti di mulut gua. hinggalah beberapa waktu selepas itu (setelah sekian lama bersabar, berharap, dan berdoa). lampu suluhnya tiba-tiba menyala dan kijang kencana muncul di mulut gua. dia terkesima.

(lama sebelum menanti di mulut gua, lelaki itu telah lelah berkelana dari hutan ke gunung, dari gunung ke hutan.) –

3 nov ‘09

Tiada ulasan: